Hvad er den anbefalede mængde søvn?

Den anbefalede mængde søvn varierer fra person til person, men det generelle interval er omkring syv til ni timer om natten. Søvnmangel er forbundet med høje niveauer af stress, øgede ulykker og depression. Folk, der ikke får nok søvn, har også større risiko for hjertesygdomme, diabetes og fedme. Forkortelse af mængden af søvn kan føre til en lang række problemer, herunder vægtøgning, øget risiko for ulykker og depression.

En hel nats søvn omtales ofte som otte timer. Selvom der ikke er nogen fast anbefaling til en hel nats søvn, betragtes det som en “hel nat”. Enkeltpersoner har en tendens til at kræve mellem syv og ni timers søvn pr. Nat, og dette beløb falder, når vi bliver ældre. Nogle mennesker kan klare sig med mindre end dette interval. Men for mange mennesker er denne mængde søvn ikke nok til at opnå optimal sundhed.

Amerikanerne er stort set utilfredse med den mængde søvn, de modtager. Mens ældre voksne rapporterer at få mere end syv timers søvn om natten, er yngre mennesker mindre tilfredse og mere tilbøjelige til at tro, at de har brug for mere – tjek her. Faktisk rapporterer færre end halvdelen af amerikanerne under 25 år og næsten halvdelen af dem mellem halvtreds og fireogtres at få mindre end den anbefalede mængde søvn hver nat. Problemet er dog endnu mere alvorligt for unge og små børn.

Mens den anbefalede mængde søvn varierer efter alder, falder de fleste voksne inden for syv til ni timers rækkevidde. Dette betyder dog ikke, at du skal få mindre, og hvis du tror, du trives med færre timers søvn, bør du genoverveje. Generelt har voksne brug for syv til ni timers søvn om natten, og børn og teenagere har brug for mere end dette. Selv voksne over 65 år bør få syv til otte timers søvn om natten.

Flere faktorer påvirker mængden af søvn, du har brug for. Hvis dit energiforbrug er højt, bør du overveje at få mere søvn, især hvis du har et job, der kræver, at du holder dig vågen. Overvej aktiviteter, der kræver årvågenhed, såsom kørsel eller betjening af tunge maskiner. Hvis du oplever problemer med at sove, kan du prøve at drikke mere koffein eller skifte din tidsplan til weekenden. Den anbefalede mængde søvn varierer for alle, og den vigtigste faktor er søvnkvaliteten.

Mens den anbefalede mængde søvn varierer med alderen, er det vigtigt at få den rigtige mængde søvn til din livsstil. Utilstrækkelig søvn kan påvirke dit humør og livssyn. Du vil også opleve nedsat jobpræstation, hvis du ikke er i stand til at få nok søvn. Derfor er det vigtigt at få den rigtige mængde søvn til din alder og dit køn. Så fortsæt og få den rette søvn hver nat!

Mens søvn er vigtig for både mænd og kvinder, er der måder at forbedre kvaliteten af din søvn på. Prøv at komme ind i vanen med at gå i seng på samme tid hver aften. Dette gør det muligt for din krop at vænne sig til tidsplanen. Et køligt, mørkt rum er ideelt, og det er vigtigt at reducere distraktioner omkring sengetid for at få den bedste søvn. For børn hjælper indstilling af en regelmæssig sengetidsrutine dem med at slappe af i slutningen af dagen og forberede sig på søvn.